Feeds:
Kommentarer

Arigato Nippon

Kära Japan!

På måndag lämnar jag dig och äventyret vi haft hos dig. Fyra år har vi varit här. Mina bästa år i livet … hittills.

Det första året var både bäst och värst. Bäst på så sätt att vi insöp Japan genom varje por, vi imponerades av det vackra, av det fula och blev förälskade i Kyoto som stad. Vi följde månadsbladets “Kyoto Travellers Guide” alla tips om marknader, festivaler och restaurangtips. Vi var nog mer turister i landet det första året. Den första plommonträdsblomningen som efterföljdes av körsbärsblomningen som är så extremt sagolikt att man verkligen förflyttas till Nangijala. När sedan den första hösten kom och den s.k. röda lövsäsongen, så insåg jag snabbt att det inte var vanliga höstfärger som jag hade trott, utan en eld av blodröda blad på bl a japanska lönnar. Hösten i Japan är den bästa årstiden. Men, det första året innebar också en del stress. Stress att Ester inte trivdes de första två månaderna, jag minns hur hon höll andan emellanåt för att hon inte ville andas japansk luft. Att hitta rätt produkter i mataffären. Det blev tydligt att bilder är viktiga på förpackningar, men det verkar inte japaner att tycka (kanske för att deras tecken är tillräckligt dekorativa). Jag saknade cream fraiche väldigt mycket, cream fraiche förenklar matlagning väldigt mycket. Men nu, efter fyra års avvänjning, är det en av mina önskningar att vi inte ska falla tillbaka i “cream fraiche-träsket”. Soya och misopasta kan man göra underverk med! Att komma på vad jag skulle fylla barnens matlådor med var riktigt jobbigt, dessutom har de helt olika åsikter om vad som är gott och inte.

Från Kyoto åkte vi till Nagahama, en by som ligger vid Biwa lake, härligt japanskt framför allt att bo på Ryokan. Vi har besökt Kobe, Osaka och Hiroshima. När vi besökte Hiroshima hade vi mamma & Georg med oss. Vi flög till Okinawa, en tropisk ö som ligger längst söderut av alla öar som bildar Japan. Somrarna tillbringades förstås i Sverige. Jularna har firats i 30 – 35 graders värme På Guam och Bali. Förra julafton åt vi julbord på restaurang Stockholm i Tokyo, då bodde vi på hotell innan vi fick tillgång till vår lägenhet.

Efter tre år i Kyoto, kände vi oss klara med det. Äventyrskänslan var borta och vardagen hade rotat sig, och det var ju inte riktigt meningen. Det blev ett fjärde år i en annan stad: Tokyo.

Från att ha bott i ett inklämt hus i ett av Kyotos äldsta områden, charmigt till tusen, flyttade vi till ett modernt boende, 42 våningar upp i himlen i världens läckraste stad. Här väntade ett annat liv. Från att bo i en stad som den enda svenska familjen (bortsett från fam. Gisselgårds tid på 11 mån), till att ingå i en svenskförening (swea), som erbjöd hur mycket socialt som helst. Jag dök in i gemenskapen och bokade in mig på allt, men efter ett halvår fick jag backa, det blev för mycket av det goda. Det trodde jag inte var möjligt efter Kyototiden. Kyoto var socialt genom flickornas skola. Vi lärde känna flera familjer som jag verkligen hoppas vi kommer att ha fortsatt kontakt med (vi har det nu i alla fall). Familjer från Tyskland, England, USA, och Japan förstås. Det är relationer som har påverkat och förändrat, det är värt mycket.

Tack Japan för all god mat!!! Fräscha råvaror som smakar det de ska. I Japan så följer man säsongerna, är det inte säsong för päron så finns det inte att köpa. Helt rätt! Vi har inköpt en ny riskokare och packar med oss japanskt ris så fraktbåten kommer riskera att sjunka.

Jag vill också be om ursäkt för många saker. Att jag fortfarande inte kan språket, knappt alls. Men det är svårt! Hade jag bestämt mig för att lära mig det hade det krävts heltidsstudier och hårt arbete under alla fyra år, och då hade jag inte hunnit med mina andra heltidsstudier jag ägnat mig åt. Det gick helt enkelt inte ihop. Jag vill be om ursäkt för min klagan över långsamheten i landet, varför ni japaner går så himla sakta. Era “problem” att ge ett nekande konkret svar utan att slå knut på er själva. Min klagan beror nog på att jag krävt för många likheter med mitt hemland. Men nu, har jag fått ett bättre tålamod. Frågan är hur det fungerar i Sverige. Då är nog tålamodet borta igen, och en annan irritation infinner sig som t ex över dålig service, långa köer till kassan, jag måste packa ur min inköpskorg själv, jag måste stänga dörren när jag åker taxi (egentligen inget problem eftersom jag inte har råd att åka taxi i Sverige), uteblivna leenden, gles tågtrafik, förseningar, högre kriminalitet osv osv.

Japan, tack för allt! Jag har lärt mig mycket om mig själv genom att ha bott hos dig. Jag har vidgat mina vyer, fått känt på att få bo i en annan kultur, kikat in i flera andra kulturer. Våra barn pratar flera språk, i vår familj är det barnen som kan prata ett främmande språk över sina föräldrars huvuden, men det gör oss enormt stolta och glada.

Om några dagar flyger vi hem. Det känns också väldigt bra. Jag tror det är dags för ytterligare ett äventyr.

Sayonara, men vi kommer tillbaka!

/Lena o Co

Vi drack visserligen glögg i söndags med välsmakande pepparkakor och mögelost, men förövrigt finns inte mycket som tyder på att julmånaden är här. Men, av erfarenhet så vet vi att tiden fram till jul går fort och raskt när man väl klivit in i december. Att packa upp de få juldekorationer vi har känns lite onödigt eftersom ambitionen just nu är att packa ner saker. Men, det första vi ska göra när vi anländer till vårt röda hus den 20 december är att kliva upp på vinden och ta ner adventljusstakarna, de elektriska. För Maja blir det något nytt! För mig är det något efterlängtat!

Men, lite traditioner håller vi fast vid även här! Vi klipper och klistrar ihop årets julkort, för pyssla är kul. I år har vi gjort det tillsammans med våra amerikanska grannar. Ett fullbelamrat bord av papper, klister, stämplar och saxar förpassade lunchen till en picknick på golvet.

Kiso Valley

Röda löv-säsong i Japan!

Från tidig fredag till sen lördag har jag varit på utflykt med 10 andra svenskor. Vi åkte Shinkansen (+ några andra transportmedel) till Magome i Kiso Valley för en härlig hiking till en liten by som heter Tsumago där vi sov över på en Ryokan. En i detalj japansk måltid intogs med bland annat ortens specialité “soyamarinade getinglarver”. Vi alla sov sött redan kl. 21.30 på sköna funtoner i tatamirum men med en kudde som kändes förvånadsvärt likt en påse ris. Med lätt nackspärr vandrade vi vidare efter en frukost bestående av stekt fisk, ris, misosoppa mm mot byn Nagiso för att därefter ta ett tåg till byn Narai.

Eftersom vi var några meter över havet var temperaturen endast runt 10 grader, en härlig höstluft i solsken. Helt fantastiskt!

Vandringsleden har så historiska rötter så att det nästan kokade av kultur. Vi gick bara en del av leden eftersom den sträcker sig mellan Edo (Tokyos namn innan den blev huvudstad) och Kyoto. Vi har nu gått i en drös Shoguns fotspår genom att passera byarna Magome, Tsumago och Narai. Dessa byars kultur vårdas väl då de t ex har grävt ned ledningarna under marken så att det ska se ut som det gjorde under Edo-perioden. Kameran fick arbeta hårt!

Magome:

Narai:

Skyltar i skogen:

4 veckor kvar

Nu knyter vi ihop säcken! Det gör vi bäst genom att träffa lite folk från Kyoto. För några veckor sedan fick jag ett meddelande från Leda, som var Majas första lärare i Kyoto, som blev en god vän till oss (mycket beroende på att hon har en dotter som är lika gammal som Maja). Hon skulle komma till Tokyo för en workshop på TIS. Vi bestämde att hon skulle ta med dottern Erika hit så att hon och Maja kunde få umgås över helgen. Jättekul. Det kändes i hjärtat när Maja och Erika möttes efter nästan ett år, och båda rusar mot varandra och skrattar och kramas.

I går hade vi Leda och KIS rektor här på Sukiyaki, det var verkligen supertrevligt att få träffa dem och prata om Kyoto och folket där, och förstås en massa annat kul.

Om två veckor får vi ytterligare besök från Kyoto!

Tokyo Jidai Matsuri

I går var det ledigt i Japan. Det var kulturdagen och Tokyo Jidai Matsuri stod på schemat. Det är en parad där de stolt visar upp japans rika kultur i form av historiska dräkter. Paraden utgick från Asakusa och Sensoji Temple, så dit åkte vi hela högen. Ola var ledig från jobbet och barna tog sig ledigt. Vi var inte ensamma, men vem vill vara det när det är festival?

Samma festival, Jidai Matsuri, har jag njutit av tre gånger i Kyoto, det kändes fantastiskt att få fylla på med ytterligare en från Tokyo. Kameran fick jobba hårt.

Air Tree Tower växer på höjden:

Hundarna i Japan slipper smutsa ner sina små tassar (observera dryckeshållaren på vagnen, perfekt för ”Lattemattar”)

Kvällen innan var vi och åt gott i Shibuya, här står familjen Jörfalk/Carlsson (+ några till) och väntar på grön gubbe vid Shibuya crossing:

Harajuku med systeryster

Syrran med familj är här! Igår var vi i Harajuku för shopping och beskådan av de typiska “Harajuku-tjejerna”. De var dock inte så typiska denna dag eftersom det var halloween. Runt Harajuku och Yoyogi händer det alltid något, i går var det trummor på scenen för att fira att Shinkansen nu är färdigbyggd upp till Aumori i norr. Efter att flanerat runt bland några Djävlar, Drakar och Lolitor, blev det shopping på Takeshitagatan som enligt mig (säker källa) är den mest hysteriska gatan i hela världen.

Kusinerna gör sig extra fina (Maja vann ”min”-tävlingen enligt domaren (moi))

Mount Takao

Söndagen stod för friluftsliv och hiking. Bara 5 mil från centrala Tokyo finns Mt. Takao dit man tar sig med tåg (50 min). Vi åkte dit tillsammans med ett friskt gäng (5 familjer), och fyllde lungorna med frisk luft och musklerna fick sig en chock. Uppvägen vi valde var  3,3 km, nedvägen tog vi en annan som var 3,8 km och som tog oss förbi Takao Temple och ett apberg. Det fanns de som tog cabel car upp eller ner, men det gjorde inte vi!

Utsikten från toppen:

Jahaja, vilken av stigarna verkar bäst?

Matsäcken smakade fantastiskt bra!

Takao Temle

……………..

Den här veckan har flickorna höstlov eller Oktoberlov som den kallas här. Om en stund ska jag och Maja gå och möta Zoe, en klasskompis till henne som ska sova över här. På fredag kväll kommer syrran med familj, vi längtar!

HongKong

Nu när mamma var här i Tokyo och hälsade på så passade Ola och jag på att åka själva till HongKong. VILKET FANTASTISKT STÄLLE!!! Vi landade i fredags runt lunch och åkte till hotellet på Hong Kong Island där vi i princip bara slängde in väskan och drog vidare ut på stan. Det första vi gjorde var att ta oss till världens längsta rulltrappa (uppdelad i flera), det som lockade var de små barerna, restaurangerna och butikerna som fanns att poppa in i under rullningen. Trappan är 800 m lång och är tänkt att ta arbetarna till sina jobb i “the distrikt”. På morgonen mellan kl. 6 – 10, går trappan neråt och sedan från kl. 10 och fram går den uppåt.

Kvällstid ska man enligt partymanualen hålla till på Lan Kwai Fong. Full fart med små uteserveringar på rad och hög musik och skön stämning. Det är en väldans mix av människor i HongKong, det känns väldigt befriande.

På lördagen tog vi bussen genom berget söderut till Stanley för att gå runt på Stanley market och framför allt att hälsa på Malin som flyttade dit i somras från Tokyo. Jättetrevligt. Malin rekommenderade en bra Dim Sum-restaurang där vi käkade lunch, Dim Sum är små fyllda degknyten av olika varianter.

På eftermiddagen/kvällen var det Victoria Peak som stod på schemat. Dit åker man i en bergbana i princip rakt upp. Mycket folk men magnifik utsikt över Hong Kong Island, hamnen, öarna och kowloon. Neråt valde vi taxi för att slippa köa igen, med önskemålet att han skulle ta oss till esculator + SOHO så körde han oss till en gata med en rad smarriga resauranger där vi fastnade för en kinesisk (vi var ju trots allt nästan i Kina).

HongKong indelas vanligen i HongKongön, Kowloon och Nya territorierna samt öarna utanför. Söndagen spenderades på Kowloon. Dit tar man sig med Star Ferry (om man gör det som man ska och inte tar tunneln). Kowloon är större, fler turister och bjuder på massor av marknader och affärer, dock inte fullt lika mysigt som HongKongön enligt mig. Men kul shopping och framför allt en härlig ljusshow att beskåda från hamnen innan vi tog båten tillbaka, A Symphony of Lights.

I HongKong kastas man runt från ytterlighet till ytterlighet, det är fullt av kontraster. Bredvid en skyskrapa av glas står ett fallfärdigt ruckel med trasor hängande på tork utanför fönstret. På gatorna trängs dyra finbilar med fallfärdiga kärror som folk drar, bredvid Diorbutiken säljs t-tröjor för 20 kr styck. Det är superhypat, läckert och charmigt i en skön mix.

Ljusshowen:

Byggnadsställningar i bambu…..

Utsikt från Victorian Peak:

På vissa inslag märks det att Hong Kong var en brittisk koloni (fram till 1997):

Asakusa

Idag åkte mamma och jag till Tokyos Shintocentrum “Asakusa”. Där finns Tokyos mest populära budisttempel som heter “Senso-ji” och som definitivt är det mest turisttäta. Det är historisk mark då templet har anor från 700-talet. Jag trivs, jag får Kyotofeeling.

Framför templets entré skall man stanna och se till att få rökelse mot den kroppsdel som inte har hälsan (om man har någon sådan). I röken syns mamma som passade på att kurera sig.

Området kryllar av småbutiker.

Inte långt från Asakusa byggs Tokyo Sky Tree, som när den är färdig kommer att vara världens näst högsta byggnad. Redan halvvägs var den Tokyos högsta.

Yokohama

Mamma landade i Tokyo i torsdags. Vi hade en dag i Shibuya i fredags med running sushi och titt på Shibuya crossing. I går åkte vi hela familjen till grannstaden Yokohama, som är den näst största staden i Japan och har vuxit ihop med Tokyo sedan länge. Yokohama öppnade en av de första portarna med omvärlden 1859. Den närmaste omvärlden är Kina vilket resulterade i att ett Chinatown växte fram nära hamnen. Chinatown i Yokohama är Japans största, och dessutom en av världens största Chinatowns.  Vi passade på att äta Kinamat till middag, Kinamat när den är som bäst.